vrijdag 11 december 2015

Kinderlogica

De kerstboom is in huis gehaald. Ik hang erg aan tradities en speciaal als je maar alleen of met zijn tweetjes bent, vind ik het extra belangrijk dat het feestelijk en gezellig is in huis om de leegte van een groot of compleet gezin in te vullen. Het Zweedse woonwarenhuis en hun superaanbieding van kerstboom voor 1 euro staat garant voor een boomlange Nordmann. Bij die naam denk ik altijd aan de charismatische scandinavische vampier met vikingtrekken, Eric Northman (Alexander Skarsgård) uit de True Blood (tv)/Sookie Stackhouse (boek) serie.

Mijn zoon (6) en ik zetten de boom in de standaard. Ineengedoken aan de voet van de boom vraag ik of de boom recht staat, voordat alle schroeven vast zijn aangedraaid. Ik verwacht dat mijn ventje naar achteren loopt en op afstand de boom zal goedkeuren of bijsturen. Het leuke aan kinderen vind ik hun onverwachte gedachtegang. Hij loopt weg om terug te komen met een liniaaltje van 15 cm lang. Hij had deze net uit de Adventskalender gekregen. Hij checkt of de liniaal recht is door hem langs zijn onderarm te leggen ondertussen mompelend in zichzelf: 'Die is recht.' Vervolgens houdt hij het liniaaltje met een bloedserieus gezicht tegen de boom en zegt: 'Ja, hij staat recht.' Tegen deze logica kan ik niet op en ik onderdruk mijn glimlach. Ik draai de schroeven aan om vanochtend te horen: 'Mam, de boom staat scheef.'

Vrolijke feestdagen!

1 opmerking: